EN

Filmski umetnici vs AI – 100 dana štrajka

I pored dva blokbastera u svetskim bioskopima koji se takmiče u svim mogućim kategorijama zarade i gledanosti, čini se da je glavna tema u filmskoj industriji Holivuda ovog leta – štrajk!

 

Ovih dana se navršilo 100 dana od početka štrajka scenarista u Holivudu kojima su se 14. jula pridružili i glumci.

 

Dva moćna sindikata – scenarista (WGA) i glumaca (SAG AFTRA), udružuju snage u štrajku koji sasvim izvesno možemo nazvati istorijskim. Zapravo, prvi put od 1960. godine dve grane industrije Holivuda zahtevaju svoja prava istovremeno.

 

Sindikati tvrde da filmski i televizijski proizvođači (među kojima i Netflix, Amazon, Apple, Disney/ABC/FOX, Paramount, Warner Bros, Sony i dr) pokušavajući da sve basnoslovne zarade zadrže za sebe eliminišući rad glumaca i pisaca.

 

Iako ima više zahteva sindikata, oni glavni se odnose na veće rezidualne naknade i pravičniju upotrebu veštačke inteligencije (AI) u procesu pravljenja filmskih dela.

 

Sindikati zahtevaju kontrolisanu i pre svega prethodno od autora i glumaca odobrenu upotrebu veštačke inteligencije (u daljem tekstu: AI) te da ista bude korišćena samo kao alatka za istraživanje i olakšavanje procesa stvaranja dela – a ne zamena za kreativnost koja je svojstvena čoveku.

 

Zabrinutost u vezi sa upotrebom AI u kreativnoj industriji je postala globalna goruća tema. Dana 20.07.2023. godine 11 organizacija za kolektivno ostvarivanje autorskih i srodnih prava širom sveta (čiji su članovi i srodne organizacije u Srbiji) je poslalo otvoreno pismo donosiocima AI politika, u kojem zahtevaju zaštitu kreativnih prava.

 

Uticaj AI na sve sfere društva, pa i na umetnost i kreativnost iz dana u dan postaje sve značajnija tema, a pravna regulativa skoro da ne postoji. Evropski parlament je 14.06.2023. godine doneo nacrt prvog pravno obavezujučeg akta koji reguliše pitanje veštačke inteligencije (AI Act), koji bi mogao da stupi na snagu početkom 2025. godine. Dakle, trenutno, nema pravnog okvira pod kojim bi se primena i upotreba AI ograničila u kreativnoj industriji.

 

Uz temu upotrebe AI direktno se vezuje i druga možda i bitnija stavka zahteva scenarista i glumaca – veće rezidualne naknade tj. naknade koje se plaćaju autorima i nosiocima srodnih prava za izvedena iskorišćavanja njihovih dela kao što su emitovanja, reemitovanja, strimovanja, ali i korišćenja pomoću AI. Iako se glumci žale na činjenicu da su ove naknde sve manje, značajno pitanje opet predstavlja naplata ove naknade za korišćenje pomoću AI, te kako glumci navode trenutno je oslobođen prostor da budu angažovani za jedan dan snimanja, a da se njihov lik nakon toga koristi pomoću AI za ostatak filmskog dela.

 

Rezidualne naknade svakako predstavljaju pitanje borbe audio i AV umetnika za pravično mesto u svetu tehnologije. Kolektivna naplata, kao jedina realna opcija naplate od online platformi se u jako malo zemalja uopšte sprovodi, a i tamo gde se naplaćuje je zanemariva u odnosu na profite koje ta dela donose. AI preti da taj balans još više naruši, posebno imajući u vidu da u skladu sa trenutnom regulativom intelektualne svojine delo nastalo uz pomoć AI generatora ne predstavlja autorsko delo (niti interpretaciju) i da se, kao takvo, može slobodno koristiti.

 

 

I pored navoda producentskih kuća u Holivudu da umetnici neće biti zamenjeni – čini se da je više nego izvesno da će AI zameniti mnoge tradicionalne načine snimanja filmova i to brže nego što verovatno iko pretpostavlja. Čini se da se umetnici već sada više ne bore protiv tehnologije već za svoje pravično mesto u svetu tehnoloških inovacija.

 

Vujinović & Partners aktivno učestvuje u procesima izmene regulative i projektima koji za cilj imaju unapređenje prava filmskih i drugih umetnika u Srbiji. Ostajemo verni ovim principima i nadamo se uspostavljanju pravičnog balansa između tehnologije i umetnosti.