EN

June 2024

Vujinović & Partners

Global Innovation Index: Sve Više Filmskih Ostvarenja Potiče iz Sveta Video Igara

WIPO i Omdia predstavili su podatke iz kreativne industrije u okvriru sveobuhvatnog Global Innovation Index-a (GII) koji se smatra jednim od najrelevantnijih pokazatelja za razne sfere kreativne industrije. GII nudi pokazatelje u vezi sa brojem nacionalnih igranih filmova, ali i druge koje se odnose na podatke u filmskom, TV i medijskom sektoru, uključujući filmsku produkciju, pozorišnu distribuciju i bioskopske izložbe. Pri čemu analize idu u pravcu uticaja na produckije širom sveta posle perioda pandemije, ali i u pravcu novih veza između filma i drugih sektora.

 

Pored raznih tabelarnih prikaza koji se odnose na statistike iz prethodnih godina i decenija, date su i prognoze. Jedna od takvih jeste prognoza da će prihodi od bioskopa u budućnosti biti povećani novim filmovima zasnovanim na igračkama ili igrama (na primer, Mario Bros i Transformers). Posledično, prava intelektualne svojine na igračkama i video igrama će poslati važan izvor stvaranja novih sadržaja. Očekuje se i značajno povećanje novih oblika originalnog pozorišnog sadržaja, uključujući koncerte na turnejama uživo (kao što je to bio slučaj sa ‘THE ERAS Tour’, pevačice Tailor Svift).

 

O usponu IP sadržaja i njihovom povećanom ‘uplivu’ u filmsku industriju, svedoče i analize koje je ranije publikovao Deloitte. Tu se predviđa da će se udeo prihoda u bioskopskim blagajnama od IP video igara udvostručiti do 2025, kao i da sve više filmskih ostvarenja potiče iz sveta video igara što zamagljuje granice između sveta igara i kinematografije. Ovome naročito doprinose mlađe generacije kao publika koja favorizuje razbijanje granica između tradicionalnih medija i njihove dosadašnje podele na filmske i video junake.

 

U prilog tome koliko je vredna spona između ‘igrica’ i filma govori činjenica da je Super Mario Brothers bio je najuspešniji film o video igricama ikada, pri čemu je njegovo prikazivanje uticalo na enormno uvećanje prihode Nintenda, od čak 1,3 milijarde dolara. Pre toga, nijedna filmska adaptacija video igrica nikada nije prešla 500 miliona dolara zarade na blagajnama.

 

Na tom talasu, i Electronic Arts je svoju igru Star Wars Jedi: Survivor naveo kao jedan od dva glavna ‘krivca’ za svoju znatno uvećanu kvartalnu zaradu. Slični uspesi prate Sony-jevu seriju igara The Last of Us, koja je postala veliki serijski hit na platformi Home Box Office (HBO), prošle godine. A pareleno Netflix je pokrenuo svoju ponudu mobilnih igara, koja je uključivala video igre zasnovane na filmovima i serijama iz njegovih naslova za striming.

 

Svi ovi parametri ukazuju na to da su priče (narativi), promocije i glumci značajni za oba sveta (filma i video igara), što se plastično ogleda u tome da produkcijski studiji nastoje da monetizuju svoje najvrednije i najuspešnije sadržaje kroz bioskope i interaktivne univerzume. IP igara pokreće prihode na blagajnama, s jedne strane, što potencijalno dovodi sve više ljudi u igru, sa druge, otvarajući prostore i za druge adaptacije i nastavke. 

 

Globalno stanje kinematografije posle pandemije: rangiranje po zemljama

 

GII ponovo svrstava indiju na vrh liste kada je fimska produkcija u pitanju, pri čemu se ističe da je da je broj snimljenih filmova u jednoj godini (2022.) dostigao rekornih + 679 ostvarenja. Japan takođe beleži uspon sa + 144, Turska sa +111, kao i Španija sa +49. Međutim, najveća stopa opadanja fimskih snimanja jeste u Sjedinjenim Američkim Državama (-109), zatim Kina (-80), kao i Francuska (-57).

 

Indijski Bollywood je samo u 2022. godini snimio gotovo 2.500 fimskih ostvarenj, što je 29% celokupmne svetske produkcije. Trećinu od te sume snimio Hollywood (oko 835) što ga u globalnim razmera pozicionira na drugo mesto po stepenu produkcije u svetu, a za sada neobjavljene statistike iz 2024. godine ukazuju da se je broj filmova u Hollywood-u u još većem opadanju.

 

Na trećem mestu nalazi izuzetno napredni Japan, koji uzima sve veći procenat ukupnog share-a u svetu filma, a posebno je značajan u tom smislu ekranizacija popularnih ‘anima’ ostvarenja. Kina je na četvrtom mestu – ona ostaje vrlo snažna kao lokalna produkcija, sa ne toliko velikim ‘izvozom’ filmova. 

 

Preostalih 20 mesta, prema pokazateljima Global Innovation Index-a zauzimaju zemlje sa srednjim ekonomskim prihodima kao što su Meksiko, Argentina, Brazil, Rusija, Filipini i Iran. Dok, kada je reč o broju snimljenih filmova u odnosu na broj stanovnika zemlje u Evropi – vodi Island, a za njim su Švajcarska, Estonija, Češka i Luksemburg.

 

Afričko tle je zanimljivo po svojim parametrima, i zamlje beleže skokove u filmskim produkcijama. Pa tako Maroko prednjači po tome što je učetvorostručio broj snimljenih filmova tokom četiri godine. A za njim slede Egipat i Južna Afrika.

 

Advokatska kancelarija Vujinović & Partners savetuje klijente u oblastima audiovizuelne, kreativne, umetničke i medijske industrije. Naši klijenti su filmski i medijski producenti, emiteri i distributeri medijskih sadržaja. Možete nas kontaktirati na office@vujinovicpartners.rs.